tel/fax: 013/821-013 | mob: 064/130-49-30 | feniks.milenkovic@gmail.com
Bez zabrane uvoza vozila sa standardima Euro 3 i Euro 4
Kako je najavljivano, u 2024. trebalo je da nas dočekaju dve velike promene: zabrana uvoza polovnih automobila sa normama Euro 3 i Euro 4, kao i subvencije za kupovinu polovnjaka sa Euro 6 normom, uz reciklažu starijih dizelaša.
Međutim, to se neće desiti!
Do kada će na snazi ostati važeći propisi?
U ovom momentu nema preciznih odgovora. Možda se to desi veoma brzo, a možda dočekamo i proleće.
Na društvenim mrežama i raznim Viber grupama brzinom svetlosti proširio se tekst navodne Uredbe koja donosi zabranu uvoza Euro 3 i Euro 4 automobila, a koja je trebalo da počne da se primenjuje od 1. januara 2024. godine.
Ispostavilo se da zabrane za sada ipak neće biti. Zato još jednom naglašavamo da te Uredbe nema u Službenom glasniku i ona još nije usvojena.
Napori za očuvanje kvaliteta vazduha i dalje stagniraju
Podsetimo se da zabrana uvoza polovnih vozila koja ne zadovoljavaju standarde Euro 3, Euro 4 i Euro 5 predstavlja ključni element „Programa zaštite vazduha u Republici Srbiji za period od 2022. do 2030. godine“.
U okviru ovog programa, planirano je čak i ukidanje standarda Euro 5 već od 1. januara 2025. godine, zajedno sa subvencionisanjem kupovine novih ili polovnih vozila sa Euro 6 standardom. Vlasnici koji predaju svoje Euro 1, Euro 2 ili Euro 3 dizelaše na reciklažu mogli su očekivati subvenciju od 2.100 evra za putnička vozila. Prema najavama, prijava za program trebalo je da počne u novembru 2023. godine, ali ceo projekat i dalje prolazi kroz fazu pripreme.
Nepoznanice i dalje ostaju u vezi sa procesom prijava za subvencije. Ko će biti odgovoran za reciklažu vozila, da li će se polovna vozila sa Euro 6 normom kupovati isključivo od pravnih lica, i zašto program ne obuhvata automobile starije od 20 godina sa benzinskim motorima?
Dodatno, nije jasno da li će biti prihvaćen predlog Asocijacije uvoznika vozila i delova o mogućnosti kupovine novih vozila kroz program subvencija, uz uslov da su polovna vozila proizvedena posle 2014. godine. Sve ove nedoumice ostavljaju nas u neizvesnosti u vezi sa konačnim oblikom ovog programa.
Nastavlja se rast cena polovnih vozila, iako prolazi vreme
Od početka najava o subvencijama u januaru 2023. godine, do danas, primetan je blagi porast cena korišćenih automobila.
S obzirom na ovo kretanje cena i smanjenje prodaje, postavlja se pitanje da li je realno očekivati da će se putem programa subvencija uspeti ukloniti sa ulica preko 140.000 starih automobila. Ova perspektiva deluje izazovno u svetlu aktuelnih tržišnih trendova.
I dalje jedini u okruženju uvozimo Euro 3 automobile
Osim što smo na začelju po prosečnoj starosti voznog parka sa više od 17 godina, Srbija je jedina zemlja u okruženju koja i dalje dozvoljava uvoz polovnih vozila proizvedenih do 2010. godine. U Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Albaniji… standard Euro 5 je odavno norma.
Za dodatno pojašnjenje, Euro 5 standard je stupio na snagu u septembru 2009. godine, iako su neki automobili sa Euro 5 proizvedeni i ranije. To znači da će, kada novi propisi konačno stupe na snagu, u inostranstvu biti dostupni polovni automobili iz 2007. i 2008. godine koji ispunjavaju Euro 5 standard. Ovo u praksi implicira da će i dalje biti moguće uvoziti polovne Euro 5 automobile starosti i preko decenije i po.
Ili nas pozovite:
013/821-013
064/130-49-30